Polish

Logowanie 

Ostatnio na Forum 

  • Brak postów do publikacji.

Nowiny z Internetu 

Reklama 

button rpgmakerbutton szowelbutton gamestiabutton tsukurubutton fantasybestarium manganimebutton kyaaretrobuttonrmtekabutton 1

Kto jest on-line 

Odwiedza nas 120 gości oraz 0 użytkowników.

Grafika i paleta kolorów 

Wspólna paleta i plik ACT z paletą dla postaci

Plik ACT

Plik ACT zawiera samą paletę przygotowaną dla postaci, polega na podmianie palety przy wyświetlaniu postaci w Mugenie co może dać efekt np. zmiany stroju. Jednak pliki ACT działają tylko dla spritów z opcją wspólnej palety co opisałem poniżej.

edytowanie grafika 009

Plik ACT możesz stworzyć na kilka sposobów, najprościej użyć odpowiedniego programu. Pod względem łatwości wybrałem dla przykładu Act FIle Editer. Jak widać tutaj kolor tła jest na samym końcu.

wstep do mugena 011

Pliki ACT zmieniasz podczas wyboru postaci, wybierając je przyciskami: a, b, c, x, y, z, lub z połączeniem: start + a, start + b itd...

Informacje o tym gdzie się dodaje pliki ACT znajdziesz w opisie pliku DEF postaci.

 

Wspólna paleta

Jak już się pewnie domyślasz wspólna paleta pozwoli Ci na wykorzystywanie plików ACT . Polega to na tym, że sprity mają taką samą paletę i są ładowane do pliku SFF z wykorzystaniem opcji wspólnej palety (podzielona paleta, shared palette). Załadowane sprity przeładują sobie paletę na pierwszy tak dodany sprit (z regóły chodzi o pierwszy sprit w bibliotece SFF) i od tej pory będą reagowały na pliki ACT.

edytowanie grafika 012edytowanie grafika 013

Ważne jest by opcję wspólnej palety zaznaczać lub odznaczać podczas ładowania spritów do SFF. Jeżeli załadujesz sprit z podzielną paletą a potem zmienisz zdanie to możesz już nie odzyskać poprzedniej palety.

Należy też unikać wstawiania grafiki bez wspólnej palety pomiędzy grafikę ze wspólną paletą, taką grafikę należy dodać na końcu pliku SFF (za grafiką ze wspólną paletą).

Wspólna paleta jest przydatna tylko dla postaci, w innych przypadkach nie ma sensu jej stosować bo nie użyjesz pliku ACT i nie ma sensu też się ograniczać pojedynczą paletą.

edytowanie grafika 010edytowanie grafika 011

Standardowo dla postaci podstawowym spritem wymuszającym wspólną paletę jest sprit ikony 9000,0. Więc, aby wszystko było dobrze sprit ten powinien mieć taką samą paletę jak inne sprity postaci które mają korzystać z tej opcji. Wynika to z tego że ikonka postaci może się pojawić na paskach życia a zmieniająca się paleta kolorów może zmieniać cały wygląd postaci, zmieniając też ikonkę łatwiej pozna się która ikona należy do której postaci.
Inne sprity jak np. wszelkiego typu efekty nie muszą wykorzystywać wspólnej palety. Nie można też utworzyć sobie kilku wspólnych palet, jest tylko jedna taka opcja i wszystkie sprity z tą opcją współgrają ze sobą.

W skrócie: Pliki ACT zawierają zamienną paletę dla spritów załadowanych do pliku SFF z opcją wspólnej palety. Podczas wyboru postaci wybierasz też plik ACT i tak zmieniasz kolorystykę. Więcej o wyborze pliku ACT w opisie pliku DEF postaci.

Napisz komentarz w tym Artykule